Write a comment

Comments: 0

         ПАМ'ЯТКИ ДЛЯ ФОРМУВАННЯ ПРЕДМЕТНИХ УМІНЬ УЧНІВ ІЗ ПРАВОЗНАВСТВА

Важливим компонентом навчання учнів є формування предметних умінь та навичок, у тому числі й правових. Предметні вміння та навички з правознавства необхідні учням не тільки для здобування правових знань, пізнавальної діяльності, а й для застосування їх у житті.

До предметних умінь учнів із правознавства належать такі: формулювати правові поняття та оперувати ними; аналізувати нормативно-правові акти та їх використовувати, розв’язувати правові ситуації, складати правові документи (заяву, резюме, скаргу тощо). Кожне вміння є складним і потребує засвоєння низки окремих умінь, що виробляються у процесі навчання всього курсу. При цьому потрібно додержувати системності та послідовності їх формування.

Допомогти учням виробити предметні вміння з правознавства допомагають пам’ятки (алгоритм дій). 


Пам’ятка для внутрішнього аналізу нормативно-правового акта

1. Визначте назву нормативно-правового акта, з якого вміщено витяг.

2. З’ясуйте, про що йдеться в документі.

3. Установіть основні юридичні показники тексту (об’єкт регулювання, суб’єкт, тобто його правосуб’єктність, юридичний зміст, юридичні обставини тощо).

4. Розділіть текст на змістові частини, визначте критерії для виконання завдання.

5. Послідовно викладіть свої думки.

6. Зробіть висновок.


Пам’ятка для зовнішнього аналізу нормативно-правого акта

1. Визначте назву нормативно-правового акта.

2. Визначте нормативно-правовий акт за юридичною чинністю, галузевою належністю.

3. З’ясуйте, ким і коли було видано даний нормативно-правовий акт.

4. Визначте, з яких частин складається документ.

5. Який предмет регулювання кожної частини?


Пам’ятка послідовності формулювання поняття за ознаками

1. Охарактеризуйте поняття. Назвіть словосполучення, в яких воно вживається, сферу його вживання.

2. Визначте всі можливі ознаки поняття: змістові та другорядні.

3. Доберіть ключове слово.

4. Доберіть родові та видові поняття, порівняйте їх, визначте родові та видові ознаки.

5. Розмістіть ознаки в логічній послідовності.

6. Сформулюйте визначення поняття.


Пам’ятка для розв’язування правової ситуації

1. Факти. Що відбулося? Хто є учасниками ситуації? Що про них відомо? Які факти є важливими, а які - другорядними?

2. Проблема. У чому полягає проблема? Якими нормативними актами регулюється проблема? Які питання нам треба з’ясувати, щоб розв’язати ситуацію?

3. Аргументи. Які аргументи можна навести для розв’язання ситуації? Обов’язково слід використовувати законодавчу базу на захист кожної зі сторін.

4. Висновок, рішення чи який може бути розв’язок ситуації. Чому саме такий висновок чи таке рішення? Які можуть бути наслідки такого розв’язку?

http://www.history.vn.ua/journal

У нас немає "ТИ", у нас немає "Я". Ми - єдиний клас, ми - одна СІМ'Я!!!

КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З                     ПРАВОЗНАВСТВА У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ

Під час оцінювання навчальних досягнень із правознавства враховується:

  • рівень оволодіння знаннями про систему об'єктивно існуючих державно-правових реалій;
  • рівень умінь аналізувати суспільно-політичні події, користуватися правовими актами, юридичною літературою;
  • рівень сформованості навичок діяти згідно з нормами права в конкретних життєвих ситуаціях.

Усі види оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюються за критеріями, наведеними в таблиці.

Рівні навчальних досягнень

Бали

Критерії навчальних досягнень учнів

 

І. Початковий

1

Учень (учениця) усно в загальних рисах відтворює один-два юридичні терміни окремої теми

2

Учень (учениця) на рівні «так-ні» усно відтворює кілька термінів, вибирає правильний варіант відповіді із двох запропонованих

3

Учень (учениця) одним простим реченням передає зміст частини теми, знаходить відповідь на закрите запитання в тексті підручника

 

ІІ. Середній

4

Учень (учениця) відповідає на окреме запитання за допомогою вчителя, репродуктивно відтворює частину навчального матеріалу теми одним-двома простими реченнями, формулює визначення юридичного поняття

5

Учень (учениця) відтворює окрему частину основного змісту навчальної теми, відповідаючи на запитання вчителя, визначає одну-дві окремі ознаки правових понять

6

Учень (учениця) у цілому відтворює частину навчального матеріалу теми, у цілому правильно використовує окремі юридичні терміни, аналізує прості юридичні ситуації, розв'язує тестові завдання першого рівня; може користуватися за допомогою вчителя (зразок, пам'ятка) окремими положеннями нормативних актів

 

ІII. Достатній

7

Учень (учениця) самостійно відтворює окрему частину теми, застосовуючи мінімальну юридичну термінологію, уміє дати визначення понять, аналізує зміст правових документів за простим планом, розв'язує елементарні юридичні задачі за допомогою вчителя, знаходить окремі правові норми в тексті нормативних актів

8

Учень (учениця) в основному володіє навчальним матеріалом і використовує знання за аналогією; може співставляти, узагальнювати інформацію за допомогою учителя; складати прості таблиці, схеми, аналізувати положення нормативно-правового акта за допомогою вчителя

9

Учень (учениця) оперує вивченим матеріалом на рівні теми, може самостійно його відтворювати, аналізувати положення нормативно-правових актів, підтверджувати одним-двома аргументами висловлене ним судження про правове явище; самостійно розв'язувати юридичні задачі середнього рівня складності

 

IV. Високий

10

Учень (учениця) вільно викладає правові питання, застосовуючи необхідну юридичну термінологію; уміє вирішувати за допомогою вчителя тестові завдання вищого рівня; самостійно складати таблиці, структурно-логічні схеми з правових питань, аналізувати правові ситуації, дати відгук (рецензію) на відповідь іншого учня

11

Учень (учениця) володіє глибокими знаннями, може вільно висловлювати власні судження та аргументує їх, самостійно користується окремими джерелами права; може підготувати повідомлення з юридичної тематики; самостійно вирішує тестові завдання вищого рівня та певні правові ситуації, може використовувати інформацію з додаткової літератури (використання додаткової літератури не є обов'язковою вимогою)

12

Учень (учениця) ґрунтовно викладає правові питання, висловлює власну позицію й переконливо її аргументує; самостійно знаходить, оцінює та використовує джерела юридичної інформації, зокрема наочні, уміє узагальнити вивчений матеріал, використовує набуті знання й уміння у практичній позаурочній діяльності (участь у дискусіях, засіданнях «круглих столів» тощо); може самостійно вирішувати юридичні задачі, застосовуючи правові знання